İade Politikası
6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun ("Kanun") gereğince,
alıcıların teslimat tarihinden itibaren 14 gün içinde cayma haklarını
kullanarak sebep göstermeden ve "kargo ücreti ödemeden" ürünleri iade
etme hakkıdır.
1.Taksitle Satış Sözleşmelerinde Tüketicinin Cayma Hakkı;
Taksitle satış sözleşmeleri ile ilgili hükümler Kanunun 17. maddesinde, cayma hakkı ise 18. madde ile düzenlenmiştir.
14.01.2015 tarihli Resmi Gazete'de Taksitle Satış Sözleşmeleri Hakkında Yönetmelik yayımlanmıştır.
Buna göre;
Cayma hakkı
(1) Tüketici, yedi gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve
cezai şart ödemeksizin taksitle satış sözleşmesinden cayma hakkına
sahiptir.
(2) Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin sözleşmelerde sözleşmenin
kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin sözleşmelerde ise tüketicinin veya
tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün
başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar
olan süre içinde de cayma hakkını kullanabilir.
(3) Mal teslimi ile hizmet ifasının birlikte yapıldığı sözleşmelerde mal teslimine ilişkin cayma hakkı hükümleri uygulanır.
(4) Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin cayma hakkı süresi
içinde satıcı veya sağlayıcıya yazılı olarak veya kalıcı veri
saklayıcısı ile yöneltilmiş olması yeterlidir. Satıcı veya sağlayıcı
cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini ispat etmekle
yükümlüdür.
(5) Satıcı cayma süresi içinde malı tüketiciye teslim etmişse tüketici,
malı ancak olağan bir gözden geçirmenin gerektirdiği ölçüde
kullanabilir. Olağan gözden geçirme malın ilk incelemesini kapsar. Malın
mutat olarak kullanılması durumunda tüketici cayma hakkını kullanamaz.
(6) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı ile hizmetin
ifasına başlanan hizmet sözleşmelerinde de tüketici cayma hakkını
kullanamaz.
(7) Tüketicinin satıcıyı bulduğu finansal kiralama işlemlerinde cayma hakkı kullanılamaz.
(8) Kanunda düzenlenen diğer sözleşmelere ilişkin tüketici lehine olan cayma hakkı hükümleri saklıdır.
Cayma hakkının kullanılmasının sonuçları
(1) Tüketicinin cayma hakkını kullanması durumunda, satıcı veya
sağlayıcı cayma bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren yedi
gün içinde almış olduğu bedeli ve tüketiciyi borç altına sokan her türlü
belgeyi, tüketiciye hiçbir masraf yüklemeksizin iade etmekle
yükümlüdür.
(2) Cayma hakkını kullanan tüketici, sözleşme konusu malı, cayma hakkını
kullandığı tarihten itibaren yedi gün içinde satıcıya iade etmekle
yükümlüdür. Aksi halde tüketici cayma hakkını kullanmamış sayılır.
(3) Cayma hakkının kullanılması durumunda tüketici, malın iade masraflarını yüklenmek zorundadır.
2.Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Cayma Hakkı,
Mesafeli Sözleşmeler ile ilgili hükümler, Kanunun 48. maddesinde açıklanmaktadır.
Mesafeli sözleşmeler de, aynı işyeri dışında yapılan sözleşmeler gibi
tüketici açısından bazı riskler içermektedir. İşyeri dışında yapılan
sözleşmelerde belirleyici özellik, tarafların, mağaza gibi olağan
sözleşme kurma mekânları dışında fiziksel olarak karşılaşmasıyken
mesafeli sözleşmelerde belirleyici özellik, tarafların hiç
karşılaşmamasıdır. Evinden telefon, internet, mektup gibi vasıtalarla
sözleşmeyi kuran tüketici, satıcı veya sağlayıcının yüzünü dahi
görmemektedir. Nitekim bu tür sözleşmelerde sorun genelde çok
düşünülmeden, sözleşmeye ve edime ilişkin ayrıntılar hakkında yeterli
bilgi sahibi olmadan, piyasada sunulan aynı türden mal veya hizmete
ilişkin sözleşme koşulları ile karşılaştırma yapmadan, mal hiç
görülmeden satım sözleşmesi akdediliyor olmasıdır. Dolayısıyla bu
hallerde de bilgi eksikliğinin giderilmesi için 25/10/2011 tarihli
Tüketici Haklarına İlişkin 2011/83/EU sayılı Avrupa Parlamentosu ve
Konseyi Yönergesine uyumlu olarak tüketicinin sözleşme ve edim hakkında
aydınlatılması ve kendisine bir cayma hakkının verilmesi uygun
gözükmektedir.
27.11.2015 tarihli Resmi Gazete'de Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği yayımlanmıştır.
Bu yönetmeliğe göre Tüketicinin Cayma Hakkının Kullanımı ve Tarafların Yükümlülükleri şu şekilde belirlenmektedir.
Cayma hakkı
(1) Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve
cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
(2) Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin sözleşmelerde sözleşmenin
kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin sözleşmelerde ise tüketicinin veya
tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün
başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar
olan süre içinde de cayma hakkını kullanabilir.
(3) Cayma hakkı süresinin belirlenmesinde;
a) Tek sipariş konusu olup ayrı ayrıteslim edilen mallarda, tüketicinin
veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son malı teslim
aldığı gün,
b) Birden fazla parçadan oluşan mallarda, tüketicinin veya tüketici
tarafından belirlenen üçüncü kişinin son parçayı teslim aldığı gün,
c) Belirli bir süre boyunca malın düzenli tesliminin yapıldığı
sözleşmelerde, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü
kişinin ilk malı teslim aldığı gün
esas alınır.
(4) Malın satıcı tarafından taşıyıcıya teslimi, tüketiciye yapılan teslim olarak kabul edilmez.
(5) Mal teslimi ile hizmet ifasının birlikte yapıldığı sözleşmelerde, mal teslimine ilişkin cayma hakkı hükümleri uygulanır.
Eksik bilgilendirme
(1) Satıcı veya sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin
bilgilendirildiğini ispat etmekle yükümlüdür. Tüketici, cayma hakkı
konusunda gerektiği şekilde bilgilendirilmezse, cayma hakkını kullanmak
için on dört günlük süreyle bağlı değildir. Bu süre her halükarda cayma
süresinin bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona erer.
(2) Cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirmenin bir yıllık
süre içinde yapılması halinde, on dört günlük cayma hakkı süresi, bu
bilgilendirmenin gereği gibi yapıldığı günden itibaren işlemeye başlar.
Cayma hakkının kullanımı
(1) Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin cayma hakkı süresi
dolmadan, yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya
sağlayıcıya yöneltilmesi yeterlidir.
(2) Cayma hakkının kullanılmasında tüketici, EK'te yer alan formu
kullanabileceği gibi cayma kararını bildiren açık bir beyanda da
bulunabilir. Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin bu formu doldurabilmesi
veya cayma beyanını gönderebilmesi için internet sitesi üzerinden
seçenek de sunabilir. İnternet sitesi üzerinden tüketicilere cayma hakkı
sunulması durumunda satıcı veya sağlayıcı, tüketicilerin iletmiş olduğu
cayma taleplerinin kendilerine ulaştığına ilişkin teyit bilgisini
tüketiciye derhal iletmek zorundadır.
(3) Sesli iletişim yoluyla yapılan satışlarda, satıcı veya sağlayıcı,
EK'te yer alan formu en geç mal teslimine veya hizmet ifasına kadar
tüketiciye göndermek zorundadır. Tüketici bu tür satışlarda da cayma
hakkını kullanmak için bu formu kullanabileceği gibi, ikinci fıkradaki
yöntemleri de kullanabilir.
(4) Bu maddede geçen cayma hakkının kullanımına ilişkin ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir.
Satıcı veya sağlayıcının yükümlülükleri
(1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma hakkını kullandığına
ilişkin bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört gün
içinde, varsa malın tüketiciye teslim masrafları da dahil olmak üzere
tahsil edilen tüm ödemeleri iade etmekle yükümlüdür.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, birinci fıkrada belirtilen tüm geri
ödemeleri, tüketicinin satın alırken kullandığı ödeme aracına uygun bir
şekilde ve tüketiciye herhangi bir masraf veya yükümlülük getirmeden tek
seferde yapmak zorundadır.
(3) Cayma hakkının kullanımında, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (g)
bendi kapsamında, satıcının iade için belirttiği taşıyıcı aracılığıyla
malın geri gönderilmesi halinde, tüketici iadeye ilişkin masraflardan
sorumlu tutulamaz. Satıcının ön bilgilendirmede iade için herhangi bir
taşıyıcıyı belirtmediği durumda ise, tüketiciden iade masrafına ilişkin
herhangi bir bedel talep edilemez. İade için ön bilgilendirmede
belirtilen taşıyıcının, tüketicinin bulunduğu yerde şubesinin olmaması
durumunda satıcı, ilave hiçbir masraf talep etmeksizin iade edilmek
istenen malın tüketiciden alınmasını sağlamakla yükümlüdür.
Tüketicinin yükümlülükleri
(1) Satıcı veya sağlayıcı malı kendisinin geri alacağına dair bir
teklifte bulunmadıkça, tüketici cayma hakkını kullandığına ilişkin
bildirimi yönelttiği tarihten itibaren on gün içinde malı satıcı veya
sağlayıcıya ya da yetkilendirmiş olduğu kişiye geri göndermek
zorundadır.
(2) Tüketici, cayma süresi içinde malı, işleyişine, teknik özelliklerine
ve kullanım talimatlarına uygun bir şekilde kullandığı takdirde meydana
gelen değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.
Cayma hakkının kullanımının yan sözleşmelere etkisi
(1) Kanunun 30 uncu maddesi hükümleri saklı kalmak koşuluyla,
tüketicinin cayma hakkını kullanması durumunda yan sözleşmeler de
kendiliğinden sona erer. Bu durumda tüketici, 13 üncü maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen haller dışında herhangi bir masraf, tazminat veya
cezai şart ödemekle yükümlü değildir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma hakkını kullandığını yan
sözleşmenin tarafı olan üçüncü kişiye derhal bildirmelidir.
Cayma hakkının istisnaları
(1) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici aşağıdaki sözleşmelerde cayma hakkını kullanamaz:
a) Fiyatı finansal piyasalardaki dalgalanmalara bağlı olarak değişen ve
satıcı veya sağlayıcının kontrolünde olmayan mal veya hizmetlere ilişkin
sözleşmeler.
b) Tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler.
c) Çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi geçebilecek malların teslimine ilişkin sözleşmeler.
ç) Tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları
açılmış olan mallardan; iadesi sağlık ve hijyen açısından uygun
olmayanların teslimine ilişkin sözleşmeler.
d) Tesliminden sonra başka ürünlerle karışan ve doğası gereği ayrıştırılması mümkün olmayan mallara ilişkin sözleşmeler.
e) Malın tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu
unsurları açılmış olması halinde maddi ortamda sunulan kitap, dijital
içerik ve bilgisayar sarf malzemelerine ilişkin sözleşmeler.
f) Abonelik sözleşmesi kapsamında sağlananlar dışında, gazete ve dergi gibi süreli yayınların teslimine ilişkin sözleşmeler.
g) Belirli bir tarihte veya dönemde yapılması gereken, konaklama, eşya
taşıma, araba kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve eğlence veya dinlenme
amacıyla yapılan boş zamanın değerlendirilmesine ilişkin sözleşmeler.
ğ) Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler veya tüketiciye anında teslim edilen gayrimaddi mallara ilişkin sözleşmeler.
h) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin sözleşmeler.